Móda gotická v Německu, Francii, Itálii

Móda gotická I

Móda gotická I

Obr. 1. Ženský oděv vyšších společenských vrstev (13. stol. Německo)

  • klasický oblek gotického období běžný od 13. až do 15. stol.
  • plášť zapnutý páskem je přehozený na hladce splývajícím spodním oděvu
  • tento typ oděvu je společný všem třídám
  • rozlišujícím znakem je kvalita tkaniny a její barevné sladění
  • ve 13. stol. se nosily spíše hladké látky, sukna
  • dobrý výběr látek a barevné sladění prozrazuje jemný vkus (požadavek této doby)
  • jednoduchý účes ozdobila královská korunka a zavinutí (bílá rouška nebo šátek obvázaný okolo tváře, líce a brady)
  • zavinutí bylo módou přes celé 12. a 13. stol., později byly určené jen starším ženám (v pozdější době se staly součástí řeholního roucha mnišek)
  • barva oděvu byla modrá, plášť červený, podšívka žlutá
Móda gotická I

Obr. 2. Oděv německého knížete (podle oděvu Henricha z Breslau)

  • vlivem křižáckých výprav a rytířských turnajů, které dávají přednost boji na koni, se mění i vojenský oděv
  • základem byla drátěná košile a drátěné kalhoty
  • oděv byl chráněný splývavou suknicí (Waffenrock), která se nosila už ve 12. stol.
  • barva suknice je žlutá, plášť purpurový, podšitý hermelínem

Obr. 3. Oděv anglického rytíře (13. stol.)

  • univerzální vojenský oděv běžný ve všech evropských krajinách už od konce 12. století

Obr. 4. Oděv německého rytíře (konec 14. stol.)

  • suknice s dlouhými širokými rukávy, těžší brnění z tzv. pancířů nebo plechu, která se oblékala na drátěnou košili
  • pancíře se rozšířili na hruď, plece, ruce a lýtka, takže téměř vylučovali možnost rychlejšího pohybu
Móda gotická I

Obr. 5. Německý rytíř ve vojenském oděvu (2. polovina 14. stol.)

  • změna světské módy, která nastala v evropských krajinách asi v polovině 14. stol., zapůsobila i na změnu rytířského oděvu a zbroje
  • součásti oděvu se zkrátily a začíná se používat šněrování
  • drátěná košile, která napnutím ztratila svůj ochranný účel, byla doplněna těsnou, koženou kazajkou, která nahradila suknici
  • šněrovací kabátek s pasem přes boky, vykládanými drahokamy a ozdobený zlatými nitěmi byl vystrojený stejně nákladně jako oděv civilní
  • barva vrchního pláště je červená s hermelínovou podšívkou, kazajka je šedá

Obr. 6. Oděv kartuziána (Francie)

  • přísné předpisy dovolovaly svým členům nosit jen bílou kutnu přepásanou koženým páskem
  • kromě toho se také nosil bílý škapuliar spojený s kapucí
Móda gotická I Móda gotická I

Obr. 7. Oděv vznešené ženy (začátek 14. stol. Francie)

  • luxusní vrchní oděv bez rukávů se žlutými a modrými pásky odkrývá spodní bílé roucho sahající až na zem
  • plášť střižený do půlkruhu je zapnutý ozdobnou páskou
  • žlutá barva vrchního oděvu se pokládala za barvu panskou
  • pouze koncem 14. stol. byla žlutá barva degradována a určená jen pro lidi zavrhované současnou společností (poběhlice, blázni, …)
  • ozdobou hlavy je věneček (označuje svobodné děvče, které smělo nosit vlasy odhalené)
  • barva spodních šatů je bílá, plášť purpurový

Obr. 8. Oděv anglického biskupa

  • obřadní roucho biskupa si ještě zachovalo v nahromadění oděvu, v materiálu i ve výzdobě tradiční byzantské prvky
  • vrchní kazula je oblečená na dalmatiku se střapcemi, na štólu a albu, biskupské rukavice, mitra a berla

Móda gotická II

Móda gotická II

Obr. 1. Oděv francouzského měšťana (14. stol.)

  • vrchní oděv nazvaný kitlice se oblékal na spodní roucho
  • široká pelerína spojená s kapucí přetaženou do špice
  • přiléhavé kalhoty byly původně jen z látky
  • na pase se nosil mečík a měšec
  • barva červené kitlice, spodního oblečení i punčoch

Obr. 2. Ženský královský oděv (14. stol., Německo)

  • surcot (vrchní oděv) do pasu přiléhavý, bez rukávů a s velkými podpažními výstřihy, které někdy sahaly až k pasu
  • surcot je jedním z nejoblíbenějších oděvů mužů i žen této doby
  • tvar surcotu i přiléhavého živůtku vyžadoval šití na míru
  • spodní brokátový oděv je tradičního střihu
  • surcot žlutý, spodní oblečení modré, plášť zelený
Móda gotická II

Obr. 3. Oděv řemeslníka (14. stol., Německo)

  • řemeslníci nosili jednoduchou suknici se širokými rukávy, kterou zhotovovali z hrubých látek tmavých barev

Obr. 4. Ženský pracovní oděv (15. stol., Německo)

  • ženský pracovní oděv je obyčejně kratší než oděv vládnoucí třídy
  • oblékal se na spodní nazdobenou košili
  • na léto ho šily z plátna , na zimu z hrubších suknových tkanin
  • košile bílá, oděv růžový
 
Móda gotická II

Obr. 5. Oděv řemeslníka (15. stol., Německo)

  • pracovní mužský oděv německých řemeslníku se skládala z krátké suknice bez rukávů
  • suknice se oblékala na košili
  • košile bílá, suknice modrá

Obr. 6. Mužský oděv (14. až 15. stol., Itálie)

  • na cesty muži nosili kratší širokou pláštěnku zvonového střihu, kterou oblékali přes hlavu, byla doplněná kapucí. Nosili ji zejména ve 14. stol.
  • jednoduchá plochá čepice se nejčastěji zhotovovala z červené plsti
  • spodní oblečení zelené, pláštěnka šedá, kalhoty červené
 
Móda gotická II

Obr. 7. Šlechtický oděv (14. stol., Německo)

  • nejrozšířenější mužskou módou vyšších společenských vrstev byl krátký kabátek sahající sotva k bokům
  • kabátek byl často sešívaný z několika odlišných látek a zapínal se drobnými knoflíky (býval také těsný, že se nedal obléct bez cizí pomoci)
  • široký opasek, podle módy posunutý až na boky, býval ozdobený výraznou agrafou

Obr. 8. Ženský oděv vyšších společenských vrstev (14. stol., Německo)

  • oděv s těsným živůtkem zapnutý drobnými knoflíky, patří vedle surcotu k oblíbeným ženským šatům vyšších společenských vrstev
  • oděv bílý

Móda gotická III

Obr. 1 - 7. Oděv šlechtický (první polovina 15. stol. Francie)

  • koncem 14. stol. se živůtek surcotu zmenšil jen na dva pásy na hrudi a na zádech lemované kožešinou, které se dotýkali jen přes boky
  • živůtek surcotu se oblékal buď samostatně na šaty jako kabátek, a nebo ještě přidržoval vrchní sukni
  • sukně bývala ozdobená heraldickými znaky, což bylo výsadou jen nejvyšších společenských vrstev
  • v Anglii a Francii se na začátku objevuje složitá úprava hlavy
  • spodní šaty žluté, vrchní modré, červené, bílé a hermelínový surcot
Móda gotická III
 

Obr. 2. Oděv vznešeného muže (15. stol. Německo)

  • běžným mužským oblekem v 14. a 15. stol. je krátký vatovaný kabátek a přiléhavé kalhoty, které se v 15. stol. pletly spolu s punčochami
  • chodidla těchto kalhot byly opatřeny podešví a nahrazovaly obuv
  • kalhoty červené, kabátek zelený

Obr. 3. Oděv šviháka (14. stol. Francie)

  • kabátek je doplněný límcem s kapucí, která zprvu hladce rámovala obličej
  • ve 13. stol. se nosí klobouk s cípem na stranu
  • ve 14. stol. se nosí jako turban, nebo čepice a v mnohých jiných obměnách i jako klobouk
  • kalhoty zelené, kabátek červený, kapuce modrá

Obr. 4. Oděv dvořana (14. stol. Francie)

  • výstřední mužský oděv, miparty (těsné punčochové kalhoty, každá jiné barvy)
  • suknice s rozstříhanými okraji
  • límec s kapucí přichází do módy v 14. stol.
  • obuv je protažená do dlouhých špicí, které byly vyplněny oslími štětinami
  • tento druh obuvi je známý už v 10. stol., do módy se dostal jen ve 13. stol, pravděpodobně z Polska
  • ve 14. stol. se špice obuvi natolik prodloužily, že se v nich sotva dalo chodit
  • jen v 15. stol se dlouhé špice zaoblují
  • miparty červené, zelené, suknice modrá, límec hnědý

Obr. 5. Oděv mužský (okolo roku 1500, Německo)

  • švihácký oděv sestavený z několika druhů různobarevných látek, doplněný krátkou suknovou pelerínou
  • žlutá, modrá, bílá, červená

Obr. 6. Oděv šaška (Německo)

Móda gotická III
  • v 14. a 15. stol se ustálil určitý oděv pro blázny a šašky (kapuce s chrastítky, kohoutí hřeben, chrastítka, oslí uši)
  • oblek šašků se svojí výstředností téměř neodlišoval od běžného oděvu
  • v 15. stol. oděv bláznů a šašků přebírá typické okraje rozstříhané do zubů
  • červená, modrá, žlutá

Obr. 7. Oděv ženský (15. stol. Francie)

  • linie pasu se posunuje vysoko nad pas
  • živůtek se vystřihuje hluboko do tvaru V a vyplňuje se
  • vrchní roucho odhalovalo bohatou spodní sukni
  • pokrývka hlavy, tzv. hennin (udržel se i navzdory protestům mnichů ještě dlouho do 15. stol.)
  • výzdoba i tvar henninu se mnohokrát změnili
  • vrchní oděv modrý s červenými pásy

Copyright © 2010 - 2017 TextilForum.cz

Eshop vytvořil Webový servis