Móda gotická - základní charakteristiky

Raná gotika

Románský šat vystřídán oděvem přiléhavějším, graciéznějším a dokonale krejčovsky propracovaným šatem (střih se přizpůsobuje postavě). Rytířská kultura přináší nové estetické ideály, jež se odráží v módě mužské i ženské. Mužský idol byl zženštilý, chlapecký mladík s dlouhými nakadeřenými vlasy zdobenými kvítím, oděný podobně jako ženy do dlouhých sukní. Rukávy těsně obkreslují ramenní kloub. Šat sleduje křivku těla. Rukávy se k zápěstí rozšiřují, ústí do dlouhých cípů na loktech (někdy dosahují až k zemi), jsou zdobně vykrouženy. Plášť je polokruhovitého střihu a je zhotoven ze soukenných látek, podšívaný látkami odlišných barev nebo kožešinou. Na prsou je sepnut ozdobnou agrafou nebo pohyblivou páskou. Módní je přetahovat plášť přes hlavu.

Barvy

  • ten, kdo sloužil své „vyvolené“ dámě, nosil její oblíbenou barvu
  • také služebnictvo se přizpůsobovalo barvám svých pánů
  • kombinace všech barev byly povoleny
  • nejmódnější je žlutá – barva panská

Materiál

  • používají se nové druhy látek
  • jemná sukna flanderského a italského původu, z kterých se převážně oděvy této doby zhotovovaly
  • soukenné látky
  • kožešina
Rogier van der Weyden, Světice

Mužský oděv

  • základní oděv je košilovitá suknice ke kolenům (někdy zezadu svázaná stuhami a vpředu sepnutá knoflíky) a úzké přiléhavé nohavice punčochového tvaru
  • vrchní oděv je tvořen kabátcem (ve 14. stol. se zkrátil tak,že sahal jen po pás)

Úprava hlavy mužů

  • dlouhé pečlivě nakadeřené vlasy spadající na ramena

Ženský oděv

  • základem je jednoduchý spodní oděv splývající na zem s úzkými rukávy
  • ke svrchnímu oblečení náleží dlouhý řasnatý plášť (v Čechách zvaný klok)
  • živůtek byl tvarován pomocí postranních švů a záševků
  • živůtek ve 13. stol. uzavřený (začíná odhalovat krk, později i ňadra)
  • sukně prodloužená do dlouhé vlečky
  • prodloužením do vlečky byl zdůrazněn tvar boků a celá silueta nabyla typického esovitého prohnutí (ideál gotické stylizace lidského těla – móda se udržela až do počátku 16. stol.)
  • vznešené ženy nosí přes přiléhavý šat svrchní oděv bez rukávů s velikými výstřihy (tzv. surcoat)
  • přiléhavý šat doplňují rukavice, kontrastující se zelenou barvou gentského sukna, zdobeného vyšíváním

Úprava hlavy žen

  • vdané ženy mají vlasy zakrývané rouškou z jemného plátna nebo špičatou čepicí
  • svobodné ženy chodí prostovlasé nebo nosí vínek – pentlík (věneček z květin, papírových a voskových imitací), vlasy spadaly v kučerách až na ramena

Symbolický význam barev rané gotiky

  • vážnost, smutek představuje tmavá barva obleku a rouška přetažená hluboko do obličeje
  • slavnost, veselí zastupují pestré barvy, roušky jsou rozmanitě upraveny

Pozdní gotika

Jemný avantgardní vkus, smysl pro nádheru vybujely v knížecím oděvu v bohaté dekoraci a ornamentu. Hýřivá barevnost, výstřední detaily. Krátké pláště se nosily při všech příležitostech, dlouhý plášť (houpelande) na slavnostní příležitosti. Dlouhý plášť byl zdoben límcem s kožešinou, přepásán. Zahaloval celou postavu. Vysoko vypnutá prsa a vysoko posazený pas. Hluboký výstřih ve tvaru V.

Symbolický význam barev pozdní gotiky

  • modrá značí věrnost
  • zelená představuje zamilovanost (tato barevná kombinace se pro normální šaty užívala jen zřídka kdy)
  • denní šaty
  • byly zhotoveny z látek černých, šedých a fialových
  • u svatebních šatů vévodila červená, druhá byla bílá (všechny kombinace barev se dovolovaly)
  • modrá a zelená barva nejsou tak oblíbené
  • žlutá a hnědá se zdály nejohyzdnější
  • žlutá znázorňovala nepřátelství
  • šedá a hnědá jsou barvami smutku
  • zelená se používala pro slavnostní příležitosti
  • v polovině 15. stol. elegantní černou a bílou barvu vystřídala žlutá v kombinaci s modrou
  • v 16 stol. bizarní a odvážné kombinace barev mizí

Materiál

  • hedvábí
  • samet, brokát
  • sukna, plátna, kožešiny

Mužský oděv

  • krátký úzký kabátec, jeho rukávy byly zvonovitě rozšířeny, v polovině délky ozdobně prostřiženy pro vysunutí paží
  • úzké punčochové nohavice
  • kalhoty dělené (mi - party) mají každou nohavici v jiné barvě
  • mezi naturalistické detaily patří vykukujíci košile, spodky
  • užitkové detaily jsou pomocné pasy (podvazky)
  • k slavnostním příležitostem se obléká dlouhý plášť zvonového tvaru
  • v cizině byly žádané české vatované kabáty pro muže, jež se šily v Praze

Ženský oděv

  • obrys těla výraznější
  • vysoko umístěný pas zkracoval živůtek
  • výstřih ve tvaru V
  • mohutně řasená sukně
  • ve 14. stol. se živůtek stahuje šněrováním, nebo se spíná řadami knoflíků (ty se objevují převážně v první polovině 14. stol.)
  • šaty přiléhají tak těsně, ze sotva dovolují pohyb
  • nastává definitivní rozluka s antickou volnou tunikou

Úprava hlavy

  • vdané ženy zdobí čepce (hennin)
  • hennin je vysoký kužel ze škrobeného plátna potažený hedvábím nebo jinými drahými tkaninami
  • šátky
  • ve 14. stol. jsou v oblibě tzv. "české kukly"

Copyright © 2010 - 2017 TextilForum.cz

Eshop vytvořil Webový servis