Móda renesanční

(Itálie, Španělsko, Francie, Německo, Čechy, Anglie)

Renesanční oděv v Německu a v Čechách

Mužský oděv

  •  nastřihované oděvy
  •  šuba (krátký plášť)
  •  plundry (bohatě prostříhané široké kalhoty, přišité k punčochám)

Ženský oděv 

  •  mnoho společného s mužským oděvem
  •  nejnápadnější částí jsou prostřižené rukávy s barevným podkladem a bohatou výšivkou

Renesanční oděv ve Španělsku

Mužský oděv

  •  oděv šlechticů se výrazně lišil od oděvů ostatních společenských vrstev
  •  vyšíván stříbrnými a zlatými nitěmi, ozdoben drahokamy, perlami, těžkými řetězy a krajkami 
  •  materiál: samet, brokát
  •  kazajka napodobovala brnění – tvarována pomocí vycpávek
  •  ze zakončení košile se vyvinulo okruží z tuhých krajek
  •  krátké vycpané kalhoty nekryly ani polovinu stehen a doplňovaly je vzácné, ručně pletené punčochy

Ženský oděv

  •  živůtek má trojúhelníkový tvar
  •  poprvé se objevil korzet (zužoval pas), živůtek zdobilo okruží
  •  sukně tvarována na spodničku, vyztužena obručemi a napnuta
  •  typický křížek byl často posázen drahokamy a perlami

 

Oděv vznešené dámy (konec 15. stol. Itálie)

  •  jednoduchý živůtek je už oddělený od sukně a je zvlášť přišitý k ní, hluboký výstřih, který ještě nedávno tvořil hluboký ovál, je hranatý a zvětšený
  •  novinkou je prostříhaný rukáv přivázaný k živůtku jen stužkami
  •  v záhybech bohatě nabraný rukáv odhaluje spodní bílé košile
  •  stuhou svázaný dlouhý vrkoč, síťka a čelenka z korálků

Oděv šlechtice (15. stol., Itálie)

  •  místo drobnějších vzorků nastupují velké vzory, nejčastěji s motivem granátového jablka, který od poloviny 15. stol. převládá
  •  nové vzory vyžadovala jednodušší střih šatů, aby co nejvíce vynikly
  •  šlechtic se oblékal do hladkého brokátového dlouhého oděvu, na který se ještě oblékal delší plášť podšitý drahocennou látkou
  •  široké rukávy na plášti jsou rozstřižené a volně visí
  •  oděv zlatožlutý, plášť purpurový, lemovaný kožešinou
    Oděv vznešené dámy (konec 15.

 

Oděv vznešeného Benátčana (15. stol.)

  •  krátký kožešinou podšitý oděv zvaný giumberello (džumberello), s rozparky na rukávech a s pelerínovým pláštěm
  •  těsné přiléhavé nohavice se šily z hedvábí
  •  běžnou pokrývkou hlavy byly čapky, nejčastěji červené nebo bílé
  •  pelerína červená, podšitá zelenou látkou, giumberello modré, kalhoty pomerančové barvy

 Oděv vznešené dámy (první polovina 16. stol., Itálie)

  •  oděv s hlubokými bohatými záhyby, ve zvlášť volených barvách
  •  rukávy jsou nápadných tvarů s vydutým nabíráním u ramen
  • rukávy přiléhavé v dolní části až k zápěstí jsou prostříhané, což je typické pro renesanční módu, která zdobí šatstvo kombinací vrchního oděvu a spodního prádla zvlášť na tento účel přizpůsobených
  •  prádlo je viditelné prostříhanými otvory vrchního oděvu
  •  k předepsaným módním doplňkům patří kromě krátké kožešinové peleríny ještě vějíře, zlaté a stříbrné šperky, šňůry perel a zlaté síťky
Oděv vznešeného Benátčana (15.

 Oděv španělského krále Filipa II. (16. stol)

  •  na pletené kalhoty se oblékaly krátké široké vycpávané nohavičky
  •  tento druh kalhot byl vertikálně rozstříhaný a do rozparků byla vložená odlišná látka
  •  vrchní kazajka má tvar krátké přiléhavé vycpané vesty, která se na hrdle přehodila ve vysoký škrobený, zprvu malý límec, z kterého se vyvinul samostatný kus oděvu
  •  na kazajce se nosila krátká španělská pelerínka
  •  s černým oděvem kontrastoval bílý škrobený límec
  •  španělského původu je i vysoký klobouk s úzkou stříškou

Francouzský oděv (první polovina 16. stol.)

  •  vypouklé rukávy se naduly, nabírání je bohatší, látky tužší
  •  ze živůtku na zádech nebo na boku těsně zašněrovaného vykukuje vrapovaná nejčastěji bílá plátěná košilka
  •  vrchní brokátová sukně rozstřižená vpředu
  •  v rozparku odkrývá hladkou spodní sukni
  •  spodní oblečení a rukávy červené, vrchní oděv zlatožlutý

 

Oděv španělského krále Filipa

 

Oděv Františka I. (první polovina 16. stol., Francie)

  •  rozstřižení, které se dosud uplatňovalo jen na rukávech , rozšířily se i na živůtek
  •  ramena se nápadně rozšířila, rukávy a délka vrchního pláště se zkrátily, takže vynikly pletené přiléhavé punčochové kalhoty a nákladný materiál spodního rukávu
  •  malé renesanční čapky byly zaměněné barety, které se nosily v obměnách
  •  vrchní oděv barvy mechu, spodní růžový
Oděv Františka I. (první polov

Ženský renesanční oděv (II. polovina 16. stol., Francie)

  •  živůtek se prodloužil do výrazné špice, ramena se rozšířily vatovými vycpávkami a sukně se na bocích zřasila tak, že od nich výrazně odstávala
  •  pod sukni se nejdříve oblékala hodně naškrobená spodní sukně, která dodávala vrchní sukni tvar zvonu a později se pod ní vkládala obruč
  •  doplňky jsou vějíře, pera
  •  rukávy jsou volné, nesešité, často zapnuté špendlíkem
  •  vysoký límec je vpředu rozdělený, košilka zakrývá hluboký výstřih
  •  oděv světlý, spodní oblečení a rukávy žluté

Oděv Henricha III. (Francie)

  •  kalhoty jsou trochu užší a sahají po kolena
  •  kabátek od boků přechází v jakousi vycpanou „klobásu“
  •  kalhoty a kabátek světlezelený, španělský plášť tmavozelenýObr. 3. Francouzský oděv dvorních dam (konec 16. stol.)
  •  sukně se ještě víc rozšiřuje a živůtek přijímá tuhý nabíraný šos
  •  perlový náhrdelník se stal ozdobou ženského oděvu
  •  k eleganci patří způsob přidržení vrchního oděvu rukou, a to tak, aby se odhalila spodní sukně, zhotovená z jiného materiálu
  •  oděv tmavofialový, bílé a žluté ozdoby, spodní sukně zelená

 

Ženský renesanční oděv (II. po

 

Francouzský oděv dvorních dam (konec 16. stol.)

  •  sukně se ještě víc rozšiřuje a živůtek přijímá tuhý nabíraný šos
  •  perlový náhrdelník se stal ozdobou ženského oděvu
  •  k eleganci patří způsob přidržení vrchního oděvu rukou, a to tak, aby se odhalila spodní sukně, zhotovená z jiného materiálu
  •  oděv tmavofialový, bílé a žluté ozdoby, spodní sukně zelená

Francouzský oděv mužský (podle oděvu Henricha IV., okolo roku 1600)

  •  široké španělské kalhoty se prodlužují po kolena a tvoří široké nabrané výdutě
  •  několik na sebe položených vysoko stojacích límců charakterizuje posledních deset let 16. stol.
  •  oděv světlešedý
Francouzský oděv dvorních dam

Milánský ženský dvorský oděv (začátek 17. stol.)

  • italská móda 17. stol. je charakterizována nadvládou módy španělské
  • vycpávky, ocelové pruty zpevňující živůtek, dvojitá sukně, vrchní sukně od pasu rozdělená, tuhé visící rukávy a ještě tužší vysoké límce, které dovolují česat vlasy jen do výšky
  • oděv světlehnědý, ozdoby bílé

Mužský oděv měšťanů (II. polovina 16. stol., Francie)

  • místo vatových vycpávek se nosí dvojité nárameníky, užší kalhoty se zastrkují do pohodlných punčoch
  • oděv (obr. 8) si zachoval formu z období rané renesance
  • novinkou jsou vysoké španělské klobouky
  • kalhoty zelené, kabát hnědý, oděv světlehnědý

Ženský oděv (II. polovina 16. stol., Francie)

  •  rozdělení oděvu na živůtek a sukni pokračuje
  •  běžnou módou mezi měšťankami se stávají zástěry
  •  renesanční městský oděv ovlivnil sváteční oblek vesničanů
  •  živůtek modrý, sukně světlehnědá, zástěra tmavohnědá, košilka bílá

 
Milánský ženský dvorský oděv,

Francouzský ženský oděv vyšších společenských vrstev (II. pol. 16. stol.)

  •  ženský oděv s tuhou obručovou sukní svisle rozdělenou a bohatě vyšívanou
  •  rozparky se objevují i na živůtku
  •  vlasy i šaty jsou zdobené nákladnými šperky
  •  vrchní oděv červený, spodní žlutý

Francouzský mužský oděv (II. pol. 16. stol. – Karel IX.)

  •  typ španělského oděvu s vatovanou kazajkou, kalhoty, španělským pláštěm a baretem
  •  pletené punčochy jsou nejpřepychovější součástí mužského oděvu (v některých městech byly výsadou jen nejvyšších vrstev)
  •  v polovině století se mění tvar obuvi (obuv sahá nad kotníky)
  •  rozparky se přenášejí i na obuv
  •  oděv krémový zdobený žlutými pruhy, pelerína modrá
Francouzský ženský oděv vyššíc

 

Francouzský oděv dvorní dámy (II. polovina 16. stol.)

  •  spodní oděv měl těsně přiléhavý živůtek
  •  sukně byla zvlášť stříhaná a vyztužená železnými obručemi
  •  na tento oděv se koncem 16. stol. oblékala tzv. široká sukně
  • široká sukně nebyla prostřihnutá a zúžená v pase, zapínala se jen u krku, odkud se hned otvírala a rozšiřovala
  •  někdy krátké rukávy široké sukně byli jako balóny vyztužené
  •  někdy zase byly připojené k sukni jen tuhé nesešité visící rukávy, zpod kterých vykukovaly rukávy úzké sukně
  •  nosí se rukavice
  •  světlehnědá sukně, široká sukně zelená

Německý měšťanský mužský oděv (II. pol. 16. stol.)

  • německé kalhoty zvané plundry jsou objemnější
  • látka viditelná v rozparcích patří spodním kalhotám
  •  vrchní kalhoty s rozparky byly zhotovené z 4 – 6druhů látek
  •  krátká, kožešinou podšitá pelerína byla v Německu oblíbená
  •  kalhoty a spodní kalhoty hnědočervené, šaty hnědé, pelerína šedomodrá

Francouzský oděv dvorní dámy,
 

Anglický ženský oděv (polovina 16. stol.)

  • široká sukně přepásaná a kombinovaná z několika druhů látek
  • účes je přizpůsoben ploššímu límci, který byl přetáhnutý tak vysoko na krk, že nedovoloval pohyb a proto byl rozstříhnutý
  • úzká modrá sukně, široká sukně zelená se žlutým sedlem, čepec žlutý

Německý ženský oděv (II. pol. 16. stol.)

Německý ženský oděv (první polovina 16. stol.)

  • pro pozdní gotiku jsou typické šněrovací živůtky, rozstřižené rukávy v lokti odhalující spodní rukáv řasnaté košilky, která sahal až k hrdlu, od zápěstí rozstřižená manžeta, která zahalovala prsty, zdvihnutá sukně s vlečkou, perlami a drahokamy zdobený turban (který se nosí v Německu od 14. až do 16. stol.)
  •  motivem je goller, sametový nebo brokátový kožešinou podšitý kus látky tvarem přizpůsobený ramenům
  •  šaty červené, zdobené žlutými lemy, goller tmavý, čepec žlutý, spodní šaty bílé

Anglický ženský oděv, německý
 

Oděv německé měšťanky (okolo roku 1530.)

  • vysoko posazený pas ve střihu oděvů je ještě pozdně gotický motiv, stejně jako i průsvitná nabíraná košilka zakrývající hluboký výstřih a gotická rouška, která těsně a jednoduše přikrývá vlasy (vdané ženy)
  • pás zlatnické výroby zavěšený přes boky je dlouhý tak, že se musí několikrát zauzlovat, je ukončený ozdobným přívěškem
  • vrchní oděv šedý, košilka bílá

Německý oděv vznešených mužů (II. polovina 16. stol.)

  •  kalhoty (plundry) ještě více rozšířili svůj objem
  •  kazajka je všemi směry rozstříhaná, opatřená vysokým španělským límcem, ozdobená zlatými řetězy
  •  pletené punčochy jsou upevněné podvazky ze širokých stuh a kalhoty jsou ozdobené širokými šerpami
  •  kazajka fialová, kalhoty žluté se zelenými šerpami, červené stuhy na podvazcích
Oděv německé měšťanky, . němec

 

Oblek německého duchovního (první polovina 16. stol.)

  •  řasnatý volný oděv a široký plochý baret jsou charakteristické pro vrcholnou renesanci v Itálii
  • oděv šedý

Oděv německé měšťanky (druhá polovina 16. stol.)

  •  oděv není nikdy bez zástěry
  •  zástěra je honosnou součástí oděvu a neodkládá se
  •  typické je i zavinutí hlavy (obr. 1)
  •  oděv světle modrý, hnědá pelerínka s lemem

Oblek německého duchovního, od
 

Oděv španělského vojáka (15. stol.)

  • příliš se neodlišuje od současného civilního oděvu
  •  jediným rozlišovacím znakem jsou zbraně: dlouhý meč a halapartna

Oděv myslivce (lovce) (okolo roku 1500)

  •  tradiční oděv se přizpůsobil jen obuví
  •  nosí se vysoké kožené boty a kamaše
  • ostatní oděv je ještě v zajetí pozdní doby gotické
  •  oděv šedý a červený

Oděv lancknechtů (první polovina 16. stol.)

  •  drátěná košile se cvrkla v v krátkou okrouhlou pelerínu, přilba byla nahrazená, pokud voják nebyl v boji, renesančním baretem ozdobený perem
  •  z pancíře zůstaly jen přední kovové destičky, které se oblékaly na vycpané kalhoty s rozparky
  •  pancíř šedý, oděv červený, rozparky zelené

 

Oděv španělského vojáka, oděv

 

Dětský renesanční oděv
 

Dětský oděv

 

 

 
 

Copyright © 2011 Textilforum s.r.o. Všechna práva vyhrazena.