Renesanční oděv v Itálii

Mužský oděv

  •  mladí muži nosili krátký oděv ke kolenům nebo kratší, odkrýval přiléhavé nohavice
  •  krátké kabátky zvonovitého střihu, přehozené přes ramena
  •  starší muži nosili bohatě řasené dlouhé pláště s všitými rukávy
  •  velký kulatý límec
  •  rukávy jsou s rozparky, průstřihy (módní záležitost)
  •  často se nesešívaly, volně se spojovaly pásky (vynikl spodní barevný podklad)
  •  prádlo je nejluxusnější částí oděvu z jemné tkaniny

Ženský oděv

  •  uvolnění oděvu
  •  řasení do širokých pravidelných záhybů
  •  poprvé dělení na živůtek a sukni
  •  živůtek (často šněrovaný) měl čtvercový nebo kruhový dekolt
  •  ozdobné rukávy prostřižené až k živůtku volně přišité nebo přivázané stuhami
  •  svrchní sukně bohatě řasená
  •  materiály: brokáty, samety, atlasy, hedvábí s velkými vzory (granát, jablko)

Šperky a ozdoby

  •  těžké textilie si vynutily i masivní šperky, obtočené zlaté řetězy,
  • perlový náhrdelník, poprvé se objevily hodinky, krajkové kapesníčky, rukavice

Italská renesance 16. století

Na počátku 16. století dostává italský oděv novou, členitější siluetu. Šat už není tolik tvarován s respektem k přirozeným proporcím lidského těla. U ženského i mužského oděvu mohutní ramena. Rukávy, aranžované velkým množstvím látky ve dvou vrstvách kontrastují s dekoltáží. Podélnými otvory svrchních rukávů, sepnutými sponami nebo mašlemi, se prodírá spodní košile.

Giornea a tappert

  •  ženy je oblékají stejně jako muži
  •  jednobarevné oděvy je možné měnit pomocí odlišných, samostatně přivazovaných rukávů
  •  oděvy z těžkých hedvábných tkanin

Košile

  •  začíná se objevovat pod šněrováním živůtku i pod stužkami připevňující rukávy                         

                                    

 Ženský oděv

  •  ke konci století se základní silueta příliš nemění
  •  oděv pod záplavou šperků a použitím těžkých, náročně vzorovaných látek těžkne
  •  malé účesy těsně utažených vlasů jsou proplétány šňůrami perel

Mužský oděv

  • muži zažívají podobnou proměnu
  • splývavé hedvábné tkaniny jsou zaměněny za těžké
  • brokáty a samety s náročnými vzory

                                         

 

Mužský oděv svrchní                                               

                                                        

 

Tappert

  •  je variantou giorney
  •  je vždy bez rukávů
  •  na bocích otevřený, se špičatým výstřihem vzadu pro snadné oblékání přes hlavu

Wams

  •  kabátec nošený již ve středověku
  •  získává nabírané rukávy
  •  je vypasovaný a jeho nabírané šosy mají různou délku                                                           

                                   

                                                                            

Giornea

  •  nová a pro Itálii specifická, každodenní součást oblečení
  •  krátký pláštík, zpočátku přehoz, bez rukávů
  •  je bohatě zřasený a stažený v pase

Zimarra

  •  řasnatý velký plášť s širokými trychtýřovitě rozšířenými rukávy
  •  oděv učenců, básníků, profesorů a také kardinálů
  •  v Benátkách dostává označení dogaline
  •  často byl prodloužen do vlečky                                              

                                                                                              

Košile

  •  zhotovena z bílého jemného materiálu
  •  stává se novou viditelnou součástí oděvu vyšších vrstev, dříve znakem manuálně pracujících.
  •  stále se rozšiřuje – musí být nabíraná, vrapovaná a skládaná do proužků u krku – základ nového oděvního detailu (límce, manžety)

Copyright © 2010 - 2017 TextilForum.cz

Eshop vytvořil Webový servis